STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W AGENCJI ARTYSTYCZNEJ PATIGO PAWEŁ GOROŃ
1. Osobą odpowiedzialną za opracowanie, wdrożenie, monitorowanie i weryfikowanie Standardów (w tym procedur) ochrony małoletnich przed krzywdzeniem (w ramach prowadzonej działalności) jest Paweł Goroń – właściciel.
2. Osobą odpowiedzialną za składanie zawiadomień i przyjmowanie zgłoszeń o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego jest Paweł Goroń – właściciel.
3. Przed nawiązaniem stosunku pracy, kandydat zostanie zweryfikowany przez właściciela
w Rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym.
4. Każdy pracownik zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.
Wszystkie działania w stosunku do małoletnich podejmowane są w sposób otwarty i przejrzysty
dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji danego zachowania.
5. W kontakcie pracownika z dzieckiem należy:
– zachować cierpliwość i szacunek;
– słuchać uważnie dziecka i udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji;
– informować dziecko o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod uwagę
oczekiwania dziecka;
– szanować prawo dziecka do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności,
aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli pojawi się
konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego
pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
6. W kontakcie pracownika z dzieckiem zabrania się:
– bicia, szturchania, popychania lub naruszania integralności fizycznej dziecka w jakikolwiek inny sposób;
– zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania dziecka;
– podnoszenia głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub
innych dzieci;
– ujawniania informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym
wobec innych dzieci; obejmuje to informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej,
medycznej, opiekuńczej i prawnej;
– zachowywania się w obecności dziecka w sposób niestosowny; obejmuje to używanie
wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec
dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
– nawiązywania z małoletnimi jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych
oraz składanie propozycji o nieodpowiednim charakterze, obejmuje to także seksualne
komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych,
bez względu na ich formę;
– utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb
prywatnych;
– proponowania małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych lub nielegalnych substancji, jak
również używanie ich w obecności dzieci;
– przyjmowania pieniędzy i prezentów od małoletniego lub jego rodziców/opiekunów;
– zapraszania dzieci do swojego miejsca zamieszkania, spotykania się z nimi poza godzinami
pracy; obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny
telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
7. W przypadku, gdy zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa wobec małoletniego:
– właściciel składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury, realizując obowiązek wynikający z art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2024 r.poz. 37 ze zm.).
8. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
9. Standardy zostają opublikowane na stronie internetowej agencji artystycznej PATIGO Paweł Goroń
Informacja dla osób doznających przemocy
Prawo zabrania stosowania przemocy i krzywdzenia. Jeżeli Ty lub ktoś z Twoich bliskich jest osobą doznającą przemocy, nie wstydź się prosić o pomoc. Wezwij Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112 lub 997.
Pomogą Ci:
1) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach
ul. Wrzosowa 44, 25-211 Kielce
tel.: 41 200 17 01
e-mail: sekretariat@pcprkielce.pl
poniedziałek – piątek: 7:15 – 15:15
2) Centrum Interwencji Kryzysowej Caritas Diecezji Kieleckiej w Kielcach
ul. Urzędnicza, 25-729 Kielce
tel.: 41 366 48 47
e-mail: cik.kielce@caritas.pl
3) Ogólnopolskie podmioty udzielające pomocy:
a) Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży
tel.: 116 111
Czynny przez całą dobę , 7 dni w tygodniu.
Pod numer 116 111 mogą dzwonić dzieci i młodzież z całej Polski. Chętne, cierpliwe
i życzliwe osoby wysłuchają tego, o czym zechcesz opowiedzieć i zastanowią się co można
zrobić, aby rozwiązać Twój problem.
b) Pomoc dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska linia”
poradnia e-mailowa: niebieskalinia@niebieskalinia.info
tel.: 800 120 002 Czynna przez całą dobę, 7 dni w tygodniu.
Dzwoniąc pod numer 800-120-002 uzyskasz wsparcie, pomoc telefoniczną, informację
o możliwościach uzyskania pomocy najbliżej miejsca zamieszkania.
Dyżur prawny
tel.: (22) 666 28 50 (linia płatna, czynna w poniedziałek i wtorek w godzinach 17.00 – 21.00
tel.: 800 120 002 (linia bezpłatna, czynna w środę w godzinach 18.00-22.00)
c) Ogólnokrajowa Linia Pomocy Pokrzywdzonym
tel.: 222 309 900 Czynna przez całą dobę , 7 dni w tygodniu.
Pod tym numerem można anonimowo uzyskać informacje o możliwości uzyskania pomocy,
szybką poradę psychologiczną i prawną, a także umówić się na spotkanie ze specjalistami
w dowolnym miejscu na terenie Polski. Możliwe są konsultacje w językach obcych
oraz w języku migowym.
d) Policyjny telefon zaufania dla osób doznających przemocy domowej
tel.: 800 120 226 (linia bezpłatna przy połączeniu z telefonów stacjonarnych, czynna
codziennie w godzinach od 9.30 do 15.30, od godz. 15.30 do 9.30 włączony jest automat).
Karta interwencji
1. Imię i nazwisko małoletniego:
…………………………………………………….
2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia):
…………………………………………………….
3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia:
………………………………………………………
4. Działania podjęte wobec małoletniego:
……………………………………………………..
5. Ustalenie planu pomocy (jeśli dotyczy):
………………………………………………………
6. Spotkanie z opiekunem małoletniego:
……………………………………………………….
7. Dane dotyczące interwencji (nazwa i adres organu, do którego zgłoszono interwencję – jeśli dotyczy):
……………………………………………………….
8. Wynik interwencji:
……………………………………………………….
9. Działania podjęte wobec pokrzywdzonego:
………………………………………………………….
10. Uwagi:
………………………………………………………….
…………………………………………………
data i podpis osoby sporządzającej Kartę Interwencji